۱۳۹۰ آبان ۳۰, دوشنبه

زندگی نامه بی نظیر بوتو

بنام خدای عدالت
نو شتن در مورد زن توانا و تاریخ ساز چون بی نظیر بوتوٰ، کاری است هم لذت بخش و هم مشکل. لذت بخش از آنجا که من به معرفی یک الگو که بیشتر از هر زمانی کشور ما بدان نیاز دارد، می پردازم و مشکل از آنجاست که منابع لازمی در این خیلی کم و اگز هست به زبان ما ترجمه نشده است.
بی نظیر بوتر در 21جون سال 1953م در یک خانواده زمین دار و فیودال کراچی به دنیا آمد. خانواده خانواده پدرش ذوالفقار علی بوتو بود که یک سیاست مدار عالی مقام پاکستانی در زمان خودش بود.{1}  او دروس ابتدایه و متوسطه خویش را در کراچی و راولپندی به سر رساند که ظاهرا در آن موفق بوده است و خانواده او از این خاطر خرسند بودند. پس از فراغت از مکتب در راولپندی وارد کشور ایالات متحده شد که در آن قصد ادامه تحصیل را در دانشگاه معروف امریکا هاروارد داشت. او در بین سالهای 1969-1973م توانست تحصیلات خود را در سطح لیسانس به پایان برساند. بعد از این او برای ادامه تحصیل در دانشگاه آکسفور لندن ثبت نام کرد که در عرصه های قانونٰ، سیاست، فلسفه و افتصاد ادامه تحصیل نماید. او در آنجا نماینده دانشجویان انتخاب شد و تمرینات مبارزات سیاسی گونه اجتماعی را در آنجا انجام داد که الهام بخش او در پیروزی او به عنوان یک زن نقش اساسی داشت.
خانم با وجود که تصمیم ازدواج را نداشت، اما با آنهم او با تجار معروف پاکستان آصف علی زرداری ازداج کرد و از این ازداج او رضایت خود را چندین بار به رسانه ها اعلام کرده است. و همچنان او را به عنوان یک همرزم خوب در مبارزات سیاسی اش می داند.
بوتو دوبار نخست وزیر شده که اولی آن بین سالهای88-90م بود و دومی آن میان سالهای93-96م که در دور دوم آن با وجود که او وعده قاطعانه برای ازبین بردن فساد داده به فساد از سوی گروه های مخالف متهم شد.
او به انگستان سالهای بعد از این خود را گذراند و در ساله 2007م دوباره به کشور برگشت که در نتیجه آن انفجار درپاکستان صورت گرفت که در آن 130کشته و 300زخمی گذاشت. که این انفجار برای ابراز مخالفت گروه های دهشت افگن برای حضور او در صحنه سیاست بود. پس از سه مبارزات سیاسی و در یک پیکار انتخاباتی شرکت کرد، که در یک جمع هوادارانش حضور به هم رسانده بود که به ضرب گلوله توسط یک کسی که بعد معلوم عضو بنیادگرایان اسلامی است به قتل رسید. با قتل او موج از خشونت ها در پاکستان به وجود که صدها کشته  و زخمی به جا گذاشت.{2}
از منظر بحث ما او در تاریخ جایگاه ارزشمند و درخور توجه داشت که او را از همه زنان سیاست پیشه محرز می گرداند. او در تاریخ سیاسی اسلامی  تنها زنی بود که آن زمان به یک مقام بلند رهبری جامعه رسیده بود و از این منظر او یک مقام ویژه در تاریخ اسلامی دارد. نقش او فراتر از این هم می رود او بعد از ایندرا گاندی{3} دومین زن ایست که در تاریخ کشور های آسیای و هم به نحوی در جهان به مقام نخست وزیری رسیده باشد. خود او از زندگی که داشته چنین تصور در ذهن دارد: این زندگی را من انتخاب نکرده ام، بلکه این زندگی است که مرا انتخاب کرده است. و همچنان در جای دیگر از نوشته اشت می نویسد که به هر زن که بخواهد الهام انسانی از او در راه مبارزات اش بگیرد قابل تعمق و اندیشیدن است. هر گز انتظار و شوق(آرزو و تفکر)، عاشق شدن، ازدواج کردن و بچه دار شدن را نداشته ام. همچون الیزابت اول انگلستان که در دوران خودش متحمل ناملایماتی در زندگی بوده و همچمان مجرد ماند.{4} این سخن بیان می دارد که او چقدر جهان بینی بزرگ نسبت به زندگی داشته است که زنان جامعه ما از آن خیلی به دور اند. و تفکر و شوق شان از حد و مرز لباس و بچه دار شدن و ازدواج فراتر نمی رود.
مبارزات سیاسی او یک بحث هیجانی و جالب است که دور از لطف نیست تا بدان اشاره کنم. از آن جای که خانواده او یک خانواده سیاسی بود و در این راه دو برادر و پدر خود را نیز از دست داد بود خیلی مستعد برای کارهای بزرگ به نظر می رسید. مبارزات او بعد از بازگشت از تحصیلات اش از انگلستان شروع که سال1967م سال خاطره انگیز عمر اوست و او بعد از در زمان حکومت جنرال ضیاءالحق بین سالهای 77-84م بنا بر فعالیت سیاسی اش بازداشت خانگی شد. که این باز داشت در پختگی سیاسی او نقش اساسی را بازی نموده است و او را برای تحمل ناملایمات بیشتر روز گار آماده ساخت. با و جود که در باز داشت خانگی به سر می برد باز هم دست به مبارزات سیاسی خویش زد که این بار او را در کشور که خاطرات تحصیلی زیاد در آن دارد تبعید نمود. در آن زنی زندگی کرده بود که در باره او دیدگاه الگو گونه داشت و آن کشور انگلستان است. تعید او دو سال از زندگی او را با خاطرات اش رنگین ساخت. بعد از آن دوباره به کشورش برگشت که مورد حمایت شدید مردم لاهور قرار گرفت و این بار مردم به اوبه عنوان یک رهبر آبدیده نگاه می کردند و در عمق دیدگاه شان او را حالا آماده برای رهبری می دانستند.
در میان سالهای 96-99 م رهبری حزب پرطرفدار را داشت که در پاکستان از معدود احزاب بود که چانس حمایت مردمی را داشت و آن حزب مردم پاکستان بود. از نشانی این حزب دوبار به نخست وزیری رسید.
در مورد قتل او حسان بخاری یک عضو حزب مردم پرویز مشرف را مسؤل قتل او دانست که در قسمت تامین امنیت همایش انتخاباتی او اقدام لازمی انجام نداده است. و با قربانی شدن او حزب مردم محبوبیت زیاد به دست آورد و در نتیجه شوهر او آصف علی زرداری ریس جمهور پاکستان شد.

پی نوشت ها:
1-بی نظیر بوتودخترشرق ، علیرضامجیدی،mardomsalari.com
2- سایت خبری بی بی سیٰ، خبر قتل بی نظیر بوتو.
3-انیدرا گاندیٰ،محمد عبادزاده کرمانی ، 1368ه‌‌
4-بی نظیر بوتو دخترشرق، بی نظیربوتو،مترجم:علیرضا عیاریٰ،1996م..

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر